Quan vas deixar de ser jo

En quin moment vas deixar de ser jo per ser nosaltres? En quin moment es va fer més important, més digne de ser mostrat, el que sou que el que ets? Cert que en el som hi ha un tu amagat, present, que de no ser-hi dissoldria d’immediat l’acord del nosaltres, però no és d’aquest tu conciliador del que parlo. És més aviat del que es perd sense adonar-se’n, del que es creu present però s’acaba tornant invisible a si mateix. Del que un dia es mira al mirall i no hi troba el reflex sense el plural. No és un singular inconscient, sap què vol i com ho vol, però ha deixat de caminar sol i sense assaig es perd la pràctica.

Centenars de cruïlles que ens demanen qui som, que ens mouen a preguntar-nos quina forma ha pres la nostra persona des de l’últim moment en que ens ho vam preguntar. I en moltes trobem resposta. Creiem saber qui som, quin és el nostre jo: la seva olor, els seus gustos, la forma del seu dolor. Però just quan ens semblava dominar-ho, quan crèiem que podíem seure amb tranquil·litat, el nosaltres es desintegra i el jo queda despullat, indefens i exposat, i no tenim prou mans per tapar-ne la nuesa que ens avergonyeix. Ens convertim aleshores en un jo desorientat que mira d’aferrar-se al seient que se li havia dibuixat davant dels ulls, però que no el troba per enlloc.

I és només aleshores, quan el jo es queda sol, que torna a veure’s al mirall i s’observa amb deteniment i s’hi veu totes les arrugues de la memòria. I malgrat que potser no sap com retrobar-se amb si mateix, sap que es necessita. Es busca i camina amb paciència, escoltant-se i mirant d’entendre’s, donant-se tendrament la mà.

Anuncis

One thought on “Quan vas deixar de ser jo

  1. Simplement genial. Gran pregunta i gran reflexió… “en quin moment vam deixar de ser jo, per ser nosaltres.”
    M’has deixat pensant i no em pot agradar més!

Deixa un comentari

